Česká pedagogická společnost

Aktuality

 

O významu a roli jazyka ve vzdělávání: kurikulární a didaktické pohledy

26. 04. 2025 – Zveme vás na oborovědidaktickou konferenci s podtitulem "O významu a roli jazyka ve vzdělávání: kurikulární a didaktické pohledy". Jejím cílem je nabídnout prostor pro příspěvky zaměřené na význam a roli jazyka, resp. jazyků v kurikulárních a didaktických souvislostech – na jejich ukotvování v kurikulu, na jejich roli v procesech vyučování a učení apod.

Jazyk patří mezi základní kulturní nástroje. Je prostředkem světatvorby. Napomáhá zprostředkovat zkušenosti se světem i znalosti o něm. Z těchto důvodů má zásadní význam pro vzdělávání. Jeho pozici v něm vymezuje kurikulum, jeho funkce aktivizuje didaktika. Tázání se po významu a funkcích jazyka ve vzdělávání se aktualizuje také v souvislosti s reformami či revizemi kurikula, a tudíž je na pořadu dne. Jazyk se tak stává vděčným tématem kurikulárních a didaktických studií.

Konference proběhne ve čtvrtek 12. 6. 2025 od 10:00 do 16:00 na Pedagogické fakultě MU (místnost RUV, Poříčí 9, Brno, 603 00). Konference je pořádána ve spolupráci Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a brněnské pobočky České pedagogické společnosti. Program bude průběžně zveřejňován na stránkách Pedagogické fakulty MU.

Již tradičně v dopoledním plénu zazní několik vyžádaných referátů a odpoledne bude prostor pro kratší sdělení účastníků. Do 23. 5. 2025 je možné se přihlásit na konferenci s individuálními příspěvky. Délka příspěvku by neměla přesahovat 10 minut včetně diskuse. Pokud byste možnost takového vystoupení zvažovali, napište e-mail s názvem příspěvku a jeho krátkou anotaci (cca 150 slov) na: tjanik@ped.muni.cz

Přihlašování pro účastníky bez příspěvku bude spuštěno od 1. do 30. 5. 2025.

 

Trendy ve vzdělávání 2025 - Kurikulární inovace v kontextu změn rámcových vzdělávacích programů

21. 04. 2025 – Zveme vás na mezinárodní vědecko-odbornou konferenci Trendy ve vzdělávání 2025 s podtitulem "Kurikulární inovace v kontextu změn rámcových vzdělávacích programů", která se uskuteční 15. - 16. 5. 2025 na půdě Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Ročník 2025 je orientován na řešení aktuálních otázek spojených s výukou techniky a informatiky ve školách – základních, středních a vysokých, dále pak na odborné vzdělávání a výcvik. Zvláštní zřetel je kladen na otázku spojenou s využíváním moderních digitálních technologií ve výuce. Vítány jsou však všechny příspěvky, které obohatí diskusi o inovacích ve vzdělávání napříč jednotlivými předměty, včetně vzdělávání v mateřských školách, na 1. st. ZŠ a vzdělávání volnočasového. Konference představuje interdisciplinární prostor pro prezentování řešených problémů, výzkumných výsledků, inovativních námětů do výuky, případových studií a podnětů pro propojování teorie s praxí. Jednotlivé sekce tematicky odpovídají oborově-didaktickému zaměření konference. Konference je určena vědeckým pracovníkům, Ph.D. studentům, učitelům základních škol, pracovníkům veřejné správy a dalším zájemcům.

Konference se zaměří na následující oblasti:

Modernizace kurikula jednotlivých vyučovacích předmětů – technika, informatika, přírodopis, fyzika, chemie, umění, matematika, pěstitelství, příprava pokrmů a dalších.

Kurikulum v podmínkách transformace 1. stupně ZŠ.

Oborové didaktiky a odborné vzdělávání na středních školách v kontextu požadavků průmyslu, zemědělství a služeb v 21. století.

Bližší informace najdete na weu konference: https://www.pdf.upol.cz/ktiv/veda/konference-tvv/

 

"Nárys didaktiky" Josefa Maňáka: příklad systémového přístupu v didaktice

23. 10. 2024 – Oborově didaktická konference se koná ve čtvrtek 19. 12. 2024 od 10:00 do 16:00 na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity (Galerie RUV, Poříčí 9, Brno).

Cílem konference je zabývat se možnostmi systémového přístupu v didaktice. Na příkladu koncepce prezentované v knize Josefa Maňáka „Nárys didaktiky“ budou reflektovány principy a koncepty didaktiky v jejich vzájemné provázanosti. Na konferenci bude při příležitosti stého výročí narození autora představena reedice knihy „Nárys didaktiky“ a její vybrané myšlenky budou rozvinuty v odborných referátech a osobních reflexích.

Konference je pořádána ve spolupráci Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity a brněnské pobočky České pedagogické společnosti.

Program je zveřejněn na webových stránkách Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity (https://www.ped.muni.cz/aktuality/pozvanka-na-oborovedidaktickou-konferenci-narys-didaktiky-josefa-manaka-priklad-systemoveho-pristupu-v-didaktice). V dopoledním plénu zaznějí vyžádané referáty a odpoledne bude dán prostor pro osobní reflexe účastníků. Přihlašování bez příspěvku je možné do 13. 12. 2024 12:00 zde: https://www.ped.muni.cz/kalendar-akci/u/oborove-didakticka-konference-narys-didaktiky-josefa-manaka-priklad-systemoveho-pristupu-v-didaktice

Za pořadatele se těší prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed. (vedoucí institutu výzkumu školního vzdělávání a proděkan pro výzkum a akademické záležitosti PdF MU) a Mgr. Miroslav Janík, Ph.D. (předseda brněnské pobočky ČPdS)

 

Výchova v přírodě - workshop

08. 03. 2024 – Pozvánka na workshop

KDY?
4. 4. 2024

KDE?
Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích

PRO KOHO JE WORKSHOP URČEN?
Akademické pracovníky, studenty a odborníky z praxe, kteří se zajímají o využití přírodního prostředí jako nástroje pro vzdělávání a rozvoj.

PROČ SE ZÚČASTNIT?
Mezioborová spolupráce: Workshop představuje výjimečnou příležitost pro akademické pracovníky, studenty a odborníky z praxe k navázání kontaktů, výměně zkušeností a sdílení osvědčených postupů v oblasti výchovy v přírodě.
Inovace ve vzdělávání: Prozkoumáme nové přístupy a metody využívání přírody jako edukačního nástroje, s cílem maximalizovat její potenciál pro rozvoj a učení.
• Reflexe a růst: Společně analyzujeme výhody a potenciální rizika spojená s využíváním přírodního prostředí ve vzdělávání, což nám umožní nalézt vyvážené a efektivní strategie pro praxi.
• Sdílení a síťování: Vytvoříme prostředí, kde se můžete inspirovat, navázat nové profesní vztahy a sdílet vaše zkušenosti a perspektivy s ostatními účastníky.

CO WORKSHOP NABÍZÍ?
Stimulující prezentace odborníků z různých oblastí, které poskytnou podněty pro následné diskuse.
Práci v malých skupinách s důrazem na tvůrčí myšlení, otevřenou výměnu názorů a rovnost účastníků.
Možnost podílet se na vytvoření souboru doporučení a strategií pro efektivnější využití přírody ve vzdělávacím procesu.

 

Národní konvent o vzdělávání

03. 06. 2023 – Národní konvent o vzdělávání je diskusní platformou pro otevřený dialog zástupců politické a odborné veřejnosti o návrzích změn ve školství. Jeho cílem je formou pravidelně svolávaných setkání nabídnout možnost relevantním partnerům být součástí vytváření vzdělávací politiky České republiky.

Předsednictvo Konventu tvoří čestný předseda (prezident republiky), čestní místopředsedové (předseda senátu, předseda poslanecké sněmovny, místopředseda poslanecké sněmovny), výkonný předseda (1. místopředseda senátu), výkonný místopředseda (předseda senátního výboru pro vzdělávání, vědu, kulturu, lidská práva a petice) a ministr školství, mládeže a tělovýchovy.

Členy konventu jmenuje a odvolává ministr školství, mládeže a tělovýchovy.

Jednání Konventu by měla probíhat zpravidla jednou měsíčně prezenční formou na půdě senátu a pro veřejnost budou vysílána způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Česká pedagogická společnost byla přizvána do Konventu a jejím stálým delegátem bude doc. Mgr. Petr Najvar, Ph.D.

Plánované termíny a témata jednání:

23.6.2023 - 1. jednání Konventu - téma: Dodatek Strategie 2030+

8.9.2023 - 2. jednání Konventu - téma: Elektronizace přijímacího řízení na SŠ

prosinec 2023 - 3. jednání Konventu - téma: Reforma povinné školní docházky

únor 2024 - 4. jednání Konventu - téma: Vysoké školy, personální management VŠ a studentské půjčky

jaro 2024 - 5. jednání - téma: Fond vzdělávací infrastruktury